Øk din bedrifts vekst betraktelig med growth hacking

Growth hacking er den nye hypen hos ny oppstartede bedrifter. Store selskaper som Google, Amazon, Airbnb, Dropbox o.l. har alle til felles at de gjennomfører store antall growth hacks gjennom hvert år. Glem vanlig markedsføringsstrategier, og implementer growth hacking i din bedrift!

Hva er growth hacking?

Growth hacking er strukturerte og eksperimentelle strategier for å øke et selskaps vekst. Alle oppstartede bedrifter leter etter growth hackers. Dette gjør de for å vokse raskt og skaffe mange kunder og høy inntekt. Selve begrepet ble først tatt i bruk av direktøren og grunnleggeren av «GrowthHackers», Sean Ellis i 2010. Dette ble utviklet da Ellis kom opp med en ny stillingsbeskrivelse for å hjelpe nye selskaper med vekst. Å søke etter ansatte som markedsførere ga ikke han jobbsøkere som primært fokuserte på vekst. Dermed opprettet han stillingsbeskrivelsen «growth hacker» slik han kunne finne noen som hadde det som hovedfokus.

Et annet ord for growth hacker, er growth marketer. Det som definerer en growth hacker er at de bruker kreative lavkostnad strategier for å skaffe og holde på kunder. Growth hackers kjennetegnes ved å være påståelige, nysgjerrige og analytiske. Arbeidsoppgavene deres går ut på å teste og analysere nye strategier for vekst. Hvis man skal forklare hva en ideell growth hacker er, vil man si at de vet hvordan man velger prioriteringer for vekst, identifiserer kanaler for kundeanskaffelse og kan måle suksess og vekst.

Kommuniser med markedet

Dersom ditt selskap ønsker å benytte seg av growth hacking må du først skape produktet eller tjenesten deres og teste hvordan markedet responderer til det. Det du vil finne ut er om folk er interessert og villig til å bruke penger på det. På denne måten kan du anskaffe data du kan benytte til å finne ut hvem målgruppen er, hvilken atferd de har og dermed tilpasse vekststrategier i henhold til det. Suksess kommer ikke av å skape et supert produkt og håpe på at det blir tatt godt imot. Du må finne ut hvilke behov markedet har og gi de løsningen på problemet.

Discussion and communication in the office, teamwork, brainstorming. Vector illustration.

Etterhvert som tiden går er det naturlig å oppdatere produktet eller tjenesten i jevnlige intervaller. Ved å utføre spørreundersøkelser hos kundene kan du bruke tilbakemeldingen til å justere produktet eller tjenesten din. Da vil du alltid vite hvordan markedet stiller seg, og se til at bedriften din går i riktig retning. Ved å vente for lenge med å skaffe tilbakemeldinger kan du tape mye penger og tid brukt på å jobbe med noe som egentlig ikke fyller kundebehov. Ikke minst kan jevnlige oppdateringer skape oppmerskomhet rundt produktet eller tjenesten din, og føre til økt omtale.

Dropbox sin suksess med growth hacking

Dropbox er i dag verdt 10 milliarder dollar, men de har brukt overraskende lite penger på reklame. Kort forklart tilbyr de skylagring som brukerne kan ha tilgang til over internett. Suksessen deres klarte de å oppnå ved hjelp av growth hacking. Sean Ellis hjalp de faktisk med vekst da de var et ny oppstartet selskap. En growth hack de har benyttet seg av er henvisningsprogram ved å forbedre produktet for kunden når de deler det videre. Dersom en kunde inviterte en venn til drop box, og vennen opprettet en konto, ville begge få 500 mb hver ekstra plass i skylagringen. På denne måten fikk de utvidet brukere ved hjelp av kundene, ettersom begge parter fikk fordeler. Antall brukere økte nesten med 60% over natten etter den kundefordelen ble presentert.

Ved å implementere henvisningsprogrammet i google og facebook kunne kundene invitere vennenene sine enkelt med noen få klikk. På denne måten sparte de seg store annonsekostnader. Og når kundene hadde tatt benyttet seg av henvisningsprogrammet, regnet Dropbox med at kundene ikke ville bytte plattform etterhvert som plassen i skyen deres økte. 

– Eirill Hoff

Kilder:

https://www.fullstakk.no/growth-hacking?gclid=CjwKCAjwtqj2BRBYEiwAqfzur2NayJc55KCBNmczrynmYyA8pxEnA0GOsuFuC7grE1ByMf22dWVKthoCGVwQAvD_BwE

https://neilpatel.com/what-is-growth-hacking/

https://optinmonster.com/glossary/growth-hacking/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *