Fra eksamensoppgave til lovende nettbutikk

Nå er vi i gang med modul 3 i E-varehandel med foreleser Karl Philip Lund. Første forelesning startet tirsdag 21. april gjennom Zoom, der vi ble introdusert for hva som skal skje videre i semesteret. I samspill med eksamen skal vi starte nettbutikk, og for å visualisere dette hadde vi studentgjester fra tidligere år som fortalte om deres erfaringer.

Med både blogginnlegg, eksamen og nettbutikk vil vi ha flere baller i luften, men etter forelesning 1 og 2 denne uken har vi blitt tydelig informert om hvordan man skal gå frem. Vi fikk også mulighet til å stille spørsmål til de tidligere studentene, noe som var nyttig og ga motivasjon for oppgavene fremover. 

Brisen Apparel

I første forelesning møtte vi tidligere studenter Marius Schafferer og Ola Olsen. Sammen med tredjeperson Jonas Paulsen startet de klesmerket Brisen Apparel gjennom nettbutikken sin forrige år. Det startet som en del av eksamensoppgaven, men etter deres suksess er nettbutikken fortsatt i drift. I Brisen Apparel AS operer Marius Schafferer som medeier, og Ola Olsen som CEO. I utviklingen av nettbutikken startet de med å finne produkt de ville selge og bestemte seg for å lage noe eget. Det ble klær med logoen deres «Brisen» og et print av et vinglass. Et av de første trinnene de gikk gjennom som vi og skal, var å lage OKR. 

OKR

OKR står for Objective Key Results, og er et styringssett som blir benyttet av mange ledende organisasjoner. Det skal sørge for å sette høye mål, sikre kontinuerlig fremdrift og holde fokus på de viktigste aktivitetene. OKR skal svare på to spørsmål: 

1. Hva ønsker du å oppnå? 

2. Hvordan skal du gjøre det? 

Brisens OKR:

Objective: Tilegne sterk kompetanse på oppstart, lansering og å drive en nettbutikk

KR1: Fullt funksjonerende nettbutikk (fra første møte med nettsiden til varen kommer frem til kunden)

KR2: Få i gang følgergruppe i sosiale medier (150 følgere)

KR3: Få i gang en e-postliste med nyhetsbrev (20 stk)

KR4: 3 unike designs 

KR5: 20 salg på nettbutikken dette kvartalet

KR6: Photoshoot med produkter og bilderedigering fullført

Forretningsmodellen deres

Valg av plattform

Videre måtte de velge hvilken plattform de ville opprette nettbutikken sin på. Valget stod mellom Woo Commerce og Shopify. Woo commerce ga flere muligheter, ville kostet litt og passer best for de med mer kunnskap. Dermed falt valget på Shopify som er gratis og mer passende for nybegynnere. Der valgte de å fokusere på design som er «mobilvennlig», ettersom det er der folk flest benytter sin digitaltid.

De valgte Stripe som betalingsløsning gjennom Shopify. Den tilbyr betaling gjennom Visa, Mastercard, Applepay, og Vipps om ønskelig men den er mer vrien å ordne. Alle betalingsløsningene tar transaksjonsgebyr med prosentsatser, og utbetalingen kan ta opp til 7 dager,  derfor anbefaler de å legge inn noen kroner på Printful.

Printful som leverandør

Med valg av leverandør gikk de for et selskap som heter Printful. Det fungerer slik at man legger inn en ordre på nettbutikken, og deretter blir den behandlet og videresendt til Printful som lager produktet og sender det til kunden (dropshipping).

Fremgangsmåten de benyttet er en god oppskrift for senere kull som også skal opprette nettbutikk. Hos Prinful kan du få bilder av modeller i designet ditt, men de valgte å heller ta egne bilder for å vise hvordan klærne ville sett ut i virkeligheten og skape en profesjonell setting. Planen bak photoshootene var også å lage nok innhold til å fylle sosiale medier og nettbutikken med før lansering.

Markedsføring med Mailchimp og Bonjoro

Før oppstart ville guttene bak klesmerket opprette en e-mail for Brisen Apparel. Denne skulle sørge for velkomstbrev, nyhetsoppdateringer og påminnelser om forlatte handlekurver. De valgte å gå for selskapet Mailchimp som enkelt integreres med Shopify. E-mailene førte ikke til store salg men ga likevel en økning.

En annen løsning de benyttet av personlig markedsføring med selskapet Bonjoro. Gjennom det sendte de personlige hilsener i form av video til kunder som hadde meldt seg på nyhetsbrevet eller foretatt et kjøp. Dette skaper en nærmere relasjon mellom forbruker og selger, og bidrar til å spre ordet om klesmerket.

Lanseringen og hva som skjedde etter

Stor suksess på dag én

Uten en lanseringsstrategi å følge fra pensum måtte guttene fra Brisen planlegge slippet av klesmerket selv. De valgte å legge ut innlegg på Facebook som fortalte om klesmerket Brisen Apparel, som ble delt 22 ganger. Sammen med dette hadde de en ti prosent rabattkode dersom man meldte seg på nyhetsbrevet den første uken etter lansering. Dette førte til stor trafikk på nettsiden, og flere delinger på ulike innlegg. Den første dagen hadde de omsatt for 5142 kr, og gjennom Google Analytics fant de at majoriteten av salget kom fra Facebook.

Bruk av influencere

Etter lansering valgte de å ta i bruk influencere. Først en venn av skaperne med stor tilhengerskala, og videre ble de spurt av en micro-influencer om han fikk reklamere for klærne deres. Begge influencerne førte til økt salg, og dette kunne de tracke ved å se hvilke rabattkoder som var benyttet og sjekke direkte salg kommende fra Instagram.

Hva med Brisen’s OKR?

Deres Objective «tilegne sterk kompetanse på oppstart, lansering og å drive en nettbutikk» ble møtt, da de ikke hadde noe kompetanse før oppstart og tilegnet seg dette gjennom prosessen. Alle deres Key Results ble også møtt, der det mest markante var salget deres som endte på 55 i stedet for målet 20.

– Eirill Hoff

Kilder:

https://inevo.no/blogg/okr-et-system-for-gjennomforing/

https://www.youtube.com/watch?v=ra6DUT7ew54&feature=youtu.be&t=376

Én kommentar til “Fra eksamensoppgave til lovende nettbutikk”

  1. Hei!
    Fint innlegg og sammendrag fra første forelesning. Lengden på innlegget er også bra. Litt pirk fra min side er at små tall i utgangspunktet skal skrives med bokstaver, ikke tall (to, ikke 2 og syv, ikke 7). Videre kan du godt bruke flere hyperkoblinger i teksten din, du kan eksempelvis linke til Ola og Marius, eller andre personer/sider du nevner i teksten. Utover dette så er innlegget fint og oversiktlig med overskrifter og underoverskrifter. Det er også fint at du bruker bilder og illustrasjoner underveis for å komplimentere teksten din.

    Bra jobbet – ser frem til å lese flere innlegg! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *