Kommunikasjon med målgruppe

Flyselskapet SAS har flere interessenter, eksterne og interne. Målgruppen for kampanjen deres om bærekraftig arbeid er passasjerene, med hovedfokus på det yngre segment. Generasjon Y (millennials) er mest opptatt av bærekraftighet, og den yngste generasjon Z blir sterkt påvirket av generasjonen før de. 

CC: https://www.consultancygroup.com/blog/2018/03/the-impact-of-millennials-in-the-workplace

Hvorfor SAS har behov for en bærekraftig kampanje

De siste årene har det som nevnt i forrige innlegg oppstått en negativ stigma rundt å ta fly, kalt «flyskam». For at SAS ikke skal bli negativt påvirket av miljøbevissthet, må de selv gjennomføre bærekraftige tiltak. Dette må kommuniseres til målgruppen slik at de er bevisst på at SAS er et flyselskap som jobber for en grønnere verden. Gjennom kommunikasjonskampanjen er det nettopp dette de vil få til. Den vil utarte seg på sosiale medier, og det er der den yngre generasjon bruker mest tid. 82 prosent av generasjon Z , og 81 prosent av millennials sjekker sosiale medier daglig. De bruker vesentlig mer tid på sosiale medier enn de eldste, og er mer opptatt av bærekraftighet.

Hvordan de skal kommunisere med målgruppen

Gjennom kommunikasjonskampanjen skal SAS opplyse om sitt bærekraftige arbeid. Den skal utartes på Facebook, Instagram og Snapchat, som er de mest besøkte sosiale mediene. Bortsett fra kampanjen, har SAS også andre måter å opplyse passasjerene på om deres tiltak for bærekraft. Når man går inn på nettsiden deres for å bestille billett kommer ordet «bærekraft» opp som en lenke man kan trykke på. Dette kommuniserer tidlig at det er viktig for SAS siden det er listet tydelig på hovedsiden deres. Der kan man lese om de ulike tiltakene og milepælene de har satt i gang. I billettprosessen får man også opp alternativet om å kjøpe biodrivstoff. Dette gir passasjerene mulighet til å selv kunne bidra til mindre forurensing, og forteller at SAS bryr seg om miljøet.

Klimabarrierer

For å engasjere målgruppen må man finne løsninger til klimabarrierer. Forsker Per Espen Stoknes presenterer fem barrierer, og fem løsninger.

  1. Oppleves langt borte: Man ser ikke realiteten av klimautfordringer, fordi utfordringene ikke er synlige der vi er.
  2. Lei av dommedagsvarsler: Føler seg hjelpesløs, og tar avstand fra negativitet.
  3. Konflikt mellom hva vi vet og hva vi gjør: Gjør ting vi vet egentlig ikke er bra for miljøet.
  4. Fornektelse: Søker tilflukt fra virkeligheten.
  5. Vår identitet: Vil ikke godta at man gjør dårlige ting, for å opprettholde sitt syn på seg selv.

Løsningene SAS kan kommunisere

1. Kraften i sosiale medier: Bruke kommunikasjonskampanjen til å opplyse om bærekraftige tiltak.

2. Bruk positive rammer: Snakke om hva man kan få til med bærekraftige tiltak, ikke kun fokusere på skaden luftfart forårsaker.

3. Tilrettelegg for enkle handlinger: SAS oppfordrer til å til å ta med mindre bagasje.

4. Fortell historier: Vise til hva SAS har fått til, bl annet vurdert som mer miljøvennlig enn Norwegian.

5. Fokuser på tiltak som vi personlig kan gjøre noe med, nå! Man kan være med å bidra til grønn vekst ved å kjøpe biodrivstoff under billettkjøp.

– Eirill Hoff

Kilder:

https://e24.no/naeringsliv/i/50yqQ1/flyskam-redder-ikke-kloden-men-du-kan-gjoere-det-ved-aa-fly-mindre

https://forskning.no/barn-og-ungdom-klima-media/derfor-gjor-de-unge-klimaoppror/1338089

https://forskning.no/handelshoyskolen-bi-klima-partner/5-barrierer-mot-klimatiltak/453056

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q419-profiler-bruksfrekvens-og-utvikling

http://www.medienorge.uib.no/files/Eksterne_pub/Deloittes_Medievaneundersøkelse_2018%20(1).pdf

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *